Vyhoření - burnout

10.03.2018

Ráno po pěti hodinách spánku se budím ještě unavenější než večer. 

Zase mě bolí v krku. Nedokážu se dostat z postele. Nepomůže ani když vypiji půl litru kafe. Děti mně už od rána štvou, dostat je z domu do školy je jako odběhnout půlmaraton. Navíc blíží se termín odevzdání projektu. Do práce se vůbec netěším, stejně nemá žádný smysl a nikomu nic nepřináší. Děsím se, že kolegové se zase budou chtít od rána družit a já bych je nejraději dnes vůbec neviděla...

Zdá se vám to povědomé? Pokud jste typ člověka, který "všechno zvládne", tak možno ignorujete fakt, že děláte 14 hodin denně, berete na svá ramena práci navíc a všechno v očekávání perfektního výkonu. V první fázi se vám zdá, že všechno zvládáte a můžete to takhle dělat navždy. V druhém stupni bojujete proti zvyšující se únavě kávou, čokoládou, možná si občas vezmete volně prodejné tabletky pro lepší spánek. Třetí fáze je už o velké únavě, podráždění, proležíte celé noci, přemýšlíte dokola a nedaří se usnout. Teď se dostáváte do slepé uličky, všechno vás bolí, vaše tělesní hmotnost si dělá, co chce, často vybuchnete nebo propadáte pláči, je těžké si vzpomenout třeba na heslo ke kartě. Poslední fáze je vskutku vyhoření - tělo zkolabovalo, imunita selhává. Stále dokážete fungovat, ale stojí to obrovské množství energie.

Existuje mnoho návodů, co dělat, když se blížíte vyhoření. Protože činitelem vyhoření je nadměrný a dlouhotrvající stres, společným jmenovatelem je jeho redukce. Jde o to snížit počet věcí, které "musíme" udělat a přidat věci, které nám dělají potěšení. Klidně si napište seznam věcí, které vás stresují a vymyslete k nim alternativní řešení. Chvalte se za věci, které se vám povedly. Uvolněte se a dopřejte si relaxaci. Naučte se odmítat, říct ne.

Podporu pro svůj boj s vyhořením můžete najít u svých blízkých, kamarádů, nebo taky v terapeutické skupině lidí s podobným problémem.

Foto Freeimages.com / Darren Kidd