Pečuj o sebe

01.12.2020

Podivný stav ne-normálnosti v souvislosti s pandemií trvá už ¾ roku a většina z nás je z něj unavená. Mezi kolotočem práce, domácnosti, školy s dětmi, sledováním nových nařízení se hledání času pro oddych a sebepéči může zdát jako další z nesplnitelných úkolů. Ale bez toho, abyste se věnovali sami sobě a dopřáli si čas "dobít" baterie, které jsou skoro prázdné, je riziko, že se budete cítit unavení, prázdní, netrpěliví, podráždění, bez schopnosti nadchnout se pro další den. Vaše zdroje pro radost prostě vyschnou.

S nízkými zdroji můžete onemocnět virózou (a nemusí to být vůbec Covid), mohou se ozvat zaléčené problémy - třeba se zády nebo žlučníkem, nebo budete čím dál hůř schopni snášet nároky, které na vás klade okolí a budete se budit s úzkostí uprostřed noci nebo podrážděně reagovat i na nevinné dotazy.

A můžete si říct: "Jsem teď ve stresu." a snažit se aplikovat na sebe různé antistresové techniky. Meditaci, relaxaci, klid na lůžku. Problém je, že žádná jednotlivá technika vás nevytrhne, pokud se na sebe nepodíváte jako na celek. Nezačnete o sebe pečovat.

Sebepéče je v našem jazyku trochu divný pojem. Než něco pozitivního, mi spíš vždy zapadal do lajny slov jako sebechvála, sebestřednost, sebelítost. Možná zní šroubovaně, ale jeho význam je jasný. Znamená: vědomě se chovat způsobem, který podporuje zdravé fungování a pomůže nám fungovat ve světě aktivně a s pocitem radosti.

Na sebepéči můžete nahlédnout v pěti oblastech. Podívejte se na otázky, které k nim patří a zkuste si na ně odpovědět pravdivě. Přemýšlet nad sebepéčí trochu ztrácí význam, pokud je to jenom v teoretické rovině. Zkuste se teda podívat i na to, co by ste mohli dělat, aby věci fungovaly víc podle vašich potřeb.

Péče o tělo

Pokud chcete efektivně fungovat, bez těla to jde jenom těžko. Navíc, tělesné a duševní zdraví je úzce propojené, takže zhoršení v jedné oblasti se podepisuje na zhoršení v té druhé. Tělesná sebepéče zahrnuje jak jíte, kolik spíte, kolik pohybu máte, jak uspokojujete své další tělesné potřeby.

Můžete se sami sebe ptát:

Spím dost? Je doporučené spát 7-8 hodin, ale možná to máte jinak. Důležité je zeptat se. Cítím se ráno dostatečně odpočinutý? Co musím udělat, abych byl ráno bdělý, čilý, připravený na dobrodružství, které den přináší?

Jím dobře? Nezapomínám se najíst kvůli práci? A čím se krmím? Kolik ovoce a zeleniny jím? Piju dost tekutin? Co bych mohla udělat, abych se sytila lépe?

Mám pohyb? Je ho dost? Je známé, že pravidelný pohyb přináší úlevu v napětí a v úzkostech. Můžu si vyhradit kousek dne pro to, abych se aktivně hýbal?

A co zlozvyky. Kouřím, piju alkohol - v nadměrné míře, nebo užívám drogy? Je možné vymyslet způsob, jak je redukovat (když už ne úplně přestat)?

Péče o vztahy

Být s druhými, ve vztahu, být v kontaktu je pro psychickou pohodu velmi důležité. Současná situace tuto přirozenou tendeci lidí shlukovat se narušuje. Neexistuje jasný jízdní řád s kolika lidmi se stýkat a jak dlouho byste měli s nimi trávit, navíc u každého je tato potřeba jiná. Důležité je vyčlenit si na společenský život čas a prostor ve svém životě.

Kontaktujete své kamarády? Našli jste způsob, jak udržet váš kontakt i když se nemůžete vidět naživo?

Jste ve spojení se svou rodinou? Jak se dá "živit" a obohacovat vztah, ve kterém se teď nemůžete vidět nebo i když se vidíte naživo, nejde se obejmout a být v těsném kontaktu?

Duševní péče

To, čím se zabýváte, co k sobě pustíte a nad čím přemýšlíte výrazně ovlivňuje to, jak se psychicky máte. Nechat prostor pro zajímavé podněty, učit se novým věcem, zkoumat dosud neprobádané, pomáhá zústat duševně fit.

Dopřejete si prostor a čas pro zajímavé aktivity?

Střídáte způsob, jakým tyto podněty přijímáte? Je fajn nezůstat jenom u jednoho způsobu přijímání informací - střídejte sociální média, internet, televize, knihy, reálný svět kolem.

Regulujete to, co za informace k sobě pouštíte? Sledování všech změn, nařízení, zpráv domácích i světových může být velmi zahlcující. Dejte si limit - obsahový nebo časový a poté zprávy vypněte.

Spirituální péče

Neznamná nutně propojení na víru nebo církev. Spirituální péče je všechno, co vyživuje vaši duši, co vám pomáhá cítít hlubší smysl života, vnímat propojení na něco většího, než jsme my sami. Ukazuje se, že lidé, kteří ve svém životě nacházejí tyto hlubší významy, dokáží o sebe víc pečovat a žít zdravším způsobem.

Co je hlubším smyslem vašeho života? Kam směřujete?

Máte nějaké aktivity - či už náboženské nebo zvykové, které vámi přinášejí pocit propojení s vašim živote?

Emocionální péče

Emoce jsou nedílnou součástí lidské zkušenosti. Je svělé, když cítíme ty pozitivní - radost, nadšení, lásku. Ale patří sem i ty negativní - smutek, hněv, zklamání. Sebepéče v emocionální oblasti znamená emoce cítit a mít možnost je vyjádřit.

Umíte a máte možnost zdravým způsobem vyjadřovat emoce? Nestává se často, že vás emoce převálcují nebo zahltí a nejste schopna je regulovat?

Je ve vašem životě prostor pro to cítit se dobře a také pro to mít smutek nebo hněv? Pokud ne, co můžete udělat pro to, aby jste si takový prostor mohla udělat?

Pečovat o sebe jde někdy samo a někdy je to celkem dřina. Pomáhá, když si připustite důležitost sebepéče a zařadíte ji do každodenního "jídelníčku". Počítejte s tím, že jednotlivé oblasti sebepéče se mění - něco jiného je v popředí, když chodíte do práce, neco jiného, když zůstanete doma. A změny se můžou dít i v jednotlivých dnech. Důležité je otevřít sebepéči prostor ve svém životě.

Text bh

Foto freeimages.com/Alicia Jo McMahan, freepik.com/freepik, 8photo, jcomp, pch.vector